About

Tecmerin. Journal of Audiovisual Essays is a biannual, peer-reviewed journal that attempts to fill an inexistent space within the research fields of Communication and Popular Culture, creating an exchange platform for researchers, audiovisual creators and teachers. This journal is part of the activities of the research group Tecmerin (Television, Cinema, Memory, Representation and Industry) of Universidad Carlos III de Madrid (Department of Journalism and Media Studies).

In the last years, researchers from different fields have turned towards audiovisual creation as part of their scientific output, beyond writing academic articles or books. In the contemporary digital era, it seems increasingly appropriate and relevant to utilize audiovisual language as a communication tool with the scientific community and wider audiences. Consequently, this journal tries to create an analytical forum that is suitable for novel formats in terms of research and audiovisual creation.

Tecmerin. Journal of Audiovisual Essays specifically focuses on Spanish and Latin American cultural production, although we are open to receive other proposals.
Consequently, we specifically invite scholars, researchers and creators to send pieces centered on the production, consumption, circulation and cultural exchange within these geographical areas.

Acerca de

Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales es una publicación semestral, con revisión por pares, que intenta ocupar un espacio inexistente en el ámbito de la investigación en español, creando un lugar de intercambio inédito para investigadores y docentes. La revista se enmarca en las actividades del grupo de investigación Tecmerin (Televisión, Cine, Memoria, Representación e Industria) de la Universidad Carlos III de Madrid (Departamento de Periodismo y Comunicación Audiovisual).

En los últimos años los investigadores de los ámbitos de la comunicación y la cultura popular están orientando su producción científica, no solo a la escritura de volúmenes críticos y ensayos académicos, sino también a la creación audiovisual con el fin de proponer un acercamiento diferente a sus objetos de estudio. En la actual coyuntura digital, parece cada vez más pertinente utilizar el lenguaje audiovisual como mecanismo de comunicación con la comunidad científica y el público más amplio. Por tanto, lanzamos esta revista audiovisual con el fin de crear un foro de intercambio analítico que responda a nuevas necesidades de investigación y creación audiovisual.

Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales se centra, aunque no de manera exclusiva, en la producción cultural de España y Latinoamérica. Por consiguiente, es de especial interés recibir propuestas focalizadas en la producción, consumo, circulación e intercambio cultural en estas áreas geográficas.

Guide for contributors

Videos cannot contain the name of the author to facilitate the blind peer review.

Language: Video essays can be in any language with Spanish or/and English subtitles.

The presentation text must be in Spanish or English. If the video is accepted, we recommend authors to include the presentation text and subtitles both in Spanish and English in order to increase the visibility of their pieces.

We recommend using a professional subtitling program such as “Aegisub” o “Jubler”. As an alternative, authors may use the subtitles function within the VIMEO interface.

Video-Essays must be uploaded on VIMEO, as private. Each author will send the following information to the following email tecmerinrevista@uc3m.es:

  1. Vimeo url address
  2. Username and password for video
  3. 400-600 word text, presenting the video in pdf format.

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Call for papers

Tecmerin. Journal of Audiovisual Essays launches its first CFP for the publication of audiovisual pieces. It is a biannual, peer-reviewed journal that attempts to fill an inexistent space within the research fields of Communication and Popular Culture, creating an exchange platform for researchers, audiovisual creators and teachers.

In the last years, researchers from different fields have turned towards audiovisual creation as part of their scientific output, beyond writing academic articles or books. In the contemporary digital era, it seems increasingly appropriate and relevant to utilize audiovisual language as a communication tool with the scientific community and wider audiences. Consequently, we are starting Tecmerin, trying to create an analytical forum that is suitable for novel formats in terms of research and audiovisual creation.   

Tecmerin. Journal of Audiovisual Essays focuses on Spanish and Latin American cultural production. Consequently, we invite scholars, researchers and creators to send pieces centered on the production, consumption, circulation and cultural exchange within these geographical areas.  Researchers and creators may send their videos to one of these two sections:

  1. Video-Essays:  audiovisual essays that offer a critical take on diverse aspects of cinema, television and popular culture.
  2. Creators:  experimental or documentary pieces that approach a specific cultural topic.

Video-Essays must be uploaded on VIMEO, as private. Each author will send the following information to the following email tecmerinrevista@uc3m.es:

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  2. Username and password for video
  3. 400-600 word text, presenting the video in pdf format.

Deadline: May 30th, 2019.

Call for papers

Tecmerin: Journal of Audiovisual Essays launches its first CFP for the publication of audiovisual pieces. It is a biannual, peer-reviewed journal that attempts to fill an inexistent space within the research fields of Communication and Popular Culture, creating an exchange platform for researchers, audiovisual creators and teachers.

In the last years, researchers from different fields have turned towards audiovisual creation as part of their scientific output, beyond writing academic articles or books. In the contemporary digital era, it seems increasingly appropriate and relevant to utilize audiovisual language as a communication tool with the scientific community and wider audiences. Consequently, we are starting Tecmerin, trying to create an analytical forum that is suitable for novel formats in terms of research and audiovisual creation.   

Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales focuses on Spanish and Latin American cultural production. Consequently, we invite scholars, researchers and creators to send pieces centered on the production, consumption, circulation and cultural exchange within these geographical areas.  Researchers and creators may send their videos to one of these two sections:

  1. Video-Essays:  audiovisual essays that offer a critical take on diverse aspects of cinema, television and popular culture.
  2. Creators:  experimental or documentary pieces that approach a specific cultural topic.

Video-Essays must be uploaded on VIMEO, as private. Each author will send the following information to the following email tecmerinrevista@uc3m.es:

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  3. 400-600 word text, presenting the video in pdf format.

Deadline for 2nd Issue: May 30th, 2019.  

 

 

Nº1 - Diciembre 2018

A view from memory and migration in the documentary Flores de Luna (Juan Vicente Córdoba, 2008)

Daniel David Muñoz (UC3M) – 10:00

This video essay analyzes Flores de Luna (2008), first feature length documentary written and directed by Juan Vicente Córdoba. It is an audiovisual work that deals with the memory and the present of El Pozo del tío Raimundo, a working-class neighbor in Madrid’s periphery. It approaches these subjects analyzing the construction of collective memory, the emigration problem and how the very processes of audiovisual creation work.   

This 120-minute documentary was produced by TVE and Atalanta. It was exhibited in Madrid, Barcelona and Valencia, in November 2008. It was also showcased in several festivals such as San Sebastián, New York, Manchester and Goteborg, among others. In addition, it won awards at Turia and Jaen’s Festivals as well as the Luis Buñuel award for best cinematography.

Those who occupied the land, constructed the shantytown and fought for worthy housing tell the part of the film that deals with the construction of collective memory. This fight is understood as a tool for achieving progress and transformation. In contrast, the new generations tell us about the present in el Pozo del Tio Raimundo. They are the grandsons and granddaughters of those who created this shantytown, today a neighborhood in the outskirts of Madrid. These young generations tell the camera that they feel threatened by immigrants, because foreigners challenge their identity; consequently, these newly arrived individuals pose a threat to their wellbeing.  

In regard to the audiovisual aesthetics at work, the coral portrait of those who took part in the past and the present of el Pozo del tío Raimundo articulates the narration. The image of the past has a more static character, using mainly interviews and archival material; conversely, the present is depicted through observational procedures. These techniques allow subjects to greatly improvise and give audiences the possibility of having a closer experience to everyday reality.  

Nº1 - December 2018

Jaime Davidovich

Arturo / fito Rodríguez Bornaetxea – 11:42

Jaime Davidovich (Buenos Aires, Argentina, 1936 – New York 2016) was a multidisciplinary artist. His work was especially ground breaking in as much as he transferred his artistic project onto television. 

Davidovich started out his career exhibiting his paintings in 1958. He first explored video art when the first portable video recording equipment was marketed in the late 1960s. On cable TV’s launch during the mid-1970s, Jaime Davidovich was one of the early artists to recognize its potentiality as a platform for art. In 1976, he contributed to the establishment of
Cable SoHo. One year later, he founded Artist Television Network (A.T.N.), a non-profit organization aiming at exploring the artistic potentiality of “open” television and encouraging video art broadcasting. The organization produced television programs under the brand SoHo Television, a cable television project open to public access in Manhattan. Its schedule included video art, the first music video broadcast, as well as performances and interviews conducted with artists such as Laurie Anderson, John Cage and Richard Foreman, to mention but a few.

However, Davidovich is best known for his role in
The Live! Show (1979 – 1984), a weekly program in the open public-access channel, which combined the formal aspects of television with avant-garde events taking place in New York during the 1970s. In addition, it included political satire and social subjects, delivering a very original type of artistic infiltration in the media. The program brought up one of the cleverest takes of the world of art over the television phenomenon; whereas Soho Television represented television’s take on artists, The Live! Show was a group of artists looking at television.

One of the early programs of
The Live! Show, on December 28th 1979, is available now on YouTube. This fact perfectly closes the loop. On the one side, it speaks of the development and evolution of audiovisual media and their technological possibilities; at the same time, it adds a new dimension to a program like The Live! Show by delivering within a global, mainstream, screen a project that initially existed on the fringes of local television.

From our present-day perspective, the program has travelled through space and the mass media in a time-space capsule. It is now a living memory, giving an account of paramount audacity to gain access to the mass media, taking as a point of departure new creative approaches. Communication devices and policies have changed, but there is something that ultimately endures in substance, opening its way through historic, local and domain-specific circumstances. It (always) represents a new attempt to have one’s own voice, to encourage dissident views from the cultural domain, from one’s own management of time and contents.

Therefore, we believe that Jaime Davidovich’s project has an important and refined political significance. He may not have defined with the label “political artist”, and his work may not have been understood as “political art”, in terms of how this overused label has been typically conceptualized. We, in turn, reclaim Jaime Davidovich’s work, since he reveals a true commitment to  the society and technologies of his time, always keeping a productive tension between the artistic domain and the television phenomenon.

Nº1 - December 2018

Solar Quadrant

Luis Lechosa (visual artist) – 22:07

Time was fragmented.

The light divided the nights from the days. The stars helped cultures of antiquity to divide these natural intervals of rotation of the earth in hours. Twelve for the nocturnity of chaos and danger, and twelve more for the sun’s divinity and the life it generates. The hours thus fragmented our time from all times and we turned back to look at the sun.

But the hours were not enough. The precision of life required minutes and seconds; and then frames. Twenty-four per second between the light that strikes through the film and the darkness of space, which together generate the illusion of movement.
Kurosawa, in a brave cinematographic act, during the filming of his film Rashômon (1950) dedicates the first direct gaze to the sun from a film camera. His ally in the
cinematographic innovation is the shadow of a leafy forest in the way of the woodcutter.

The risk that the Japanese filmmaker assumed was of his device being left to burn inflames, this risk allowed the portrait of the sun a posteriori by authors and authors of diverse sensitivities.

The photosynthesis under the branches does not remain isolated in Kurosawa’s
courageous observation. As a counterpoint, Nathaniel Dorsky immerses us in his sensual world by recreating himself in the intermittent reflections of the sun on the water that in turn, projects an equally leafy but silent forest. His deep sense of introspection connects with the gaze through the branches of Stephen Broomer filling the forest with a luminous spirituality.

Already in the city, Jennifer Reeves looks at the sun with certain agoraphobia. Between urban noises and buildings, she seeks an emotional experience that escapes from the social fabric in which she finds herself. Reeve’s sun is one that waits for the clouds to stop covering it, generating a texture of nostalgia. Among the buildings of Tokyo in Sans soleil, Chris Marker, places a red sun in a lost place of memory that’s either personal or global.

Naomi Kawase by the poetry of her images, frames the sun in a window. Its rays appear inside the house and it’s exclamation denotes an admiration from it’s deep and sensitive intimacy. In a more physical way, but also from her window Sarah Pucill reflects on the materiality of the blinding light experienced with her body and the space of her apartment.

The voice of Eric Pauwles emerges with the blindness of his camera’s diaphragm
referring to the cinema as “the only place where you can look at the sun and death to the face”. It includes elements that take us into the complex inner world of the author, who faces the death of his mother. Like Bill Viola in The Passing, Pauwels takes a journey marked by the process of separation and configuration of one’s identity. However, the video artist is abstracted within the beauty of his solar image devoid of narrative, but which places the star in a void of darkness, according to the loss of his father.

Cinema, or art since it’s inception, has traveled through self-referential paths. The looks of two authors like David Perlov and Guy Sherwin look at the sun from the window of a car. The first one looks at the horizon, returning to his town, stopping his camera in the sun, defining it as an optical illusion, full of self-knowledge. Sherwin, also from the car, makes an interesting memory exercise by placing himself in his daughter’s point of view with the title “look – the sun is coming with us” in Messages.

From the deck of a ship, Jonas Mekas wonders what the images he has recorded for his children will mean in the future. And there are others who also contemplate the solar star when it falls on the horizon of the sea. It’s remarkable the dialogue that’s generated between Eric Rohmer and Tacita Dean about the green ray that both portray with celluloid.

They all looked at the sun carefully, sometimes focusing on a flickering frame of Rose Lowder, sometimes staring into the long skies of Hutton or Benning. Inside the room, the cosmos was watched without his presence. The sun was already on the screen, its rays coming from the projector, it’s brightness from the film and the gaze of a camera. In the Solar Quadrant all those looks are united in one. Time started and was fragmented by looking at the sun.

Footage:
Rose Lowder. Bouquet 7.
Stan Brakhage. Creation.
Igman Bergman. Tystnaden.
Éric Rohmer. Le rayon vert.
Jonas Mekas. As I was moving ahead occasionally I saw brief glimpses of beauty.
Chris Marker. Sans soleil.
Akira Kurosawa. Rashômon.
Jennifer Reeves. The time we killed.
Stephen Broomer. Spirits in season.
Naomi Kawase. Katatsumori.
Larry Gottheim. Mouches volantes.
David Perlov. Diary.
Paul Clipson. Feeler.
Nathaniel Dorsky. Variations.
Eric Pauwels. La deuxième nuit.
Andrei Tarkovsky. Solyaris.
Joris Ivens. Une histoire de vent.
Peter Hutton. At sea.
Guy Sherwin. Messages.
Werner Neues. Diwan.
Bill Viola. The passing.
Tacita Dean. The green ray.
Sarah Pucill. Blind light.
James Benning. Ten Skies.

Nº1 - December 2018

The Wind from the East

Enrique Fibla Gutiérrez (Filmoteca de Catalunya)- 09:40

In 1932, Valencian critic Juan Piqueras released the journal Nuestro Cinema in an attempt to revolutionize film culture in Spain. In 1933 Rafael Alberti,  a close friend of Piqueras who had  contributed to his journal Octubre, released a poem titled “A ghost runs through Europe”, in which he described a “wind from the East” advancing fast throughout the world “from the red steppes of hunger”. This wind brought Soviet cinema to Spain and had a lasting effect on the film production of the time.[1]

The film La ruta de Don Quijote (Ramon Biadiu, 1934) is a perfect case in point of how the traditionally downtrodden segments of Spanish society were incorporated into the new society desired by Republican Spain, mirroring similar images found in Soviet films.[2] Directed by Ramon Biadiu for CIFESA, it provided a documentary illustration to some passages of Cervantes’s famous novel set in the Castilian countryside. Although initially conceived for the commercial market, the film enjoyed a noncommercial afterlife in the propaganda efforts of the Republican government in the 1937 Paris International Exposition alongside the work of fellow filmmakers Carlos Velo and Fernando G. Mantilla, who recognized the influence of films like Staroye i novoye (Old and New, Sergei Eisenstein, 1929) in their work and had created a film club in Madrid (Cineclub FUE, Frente Universitario Español) to screen Soviet films.

Although La Ruta de Don Quijote does not include an explicitly political commentary, we can trace the scenes of peasants harvesting wheat to the imagery displayed in Soviet films such as Earth (Zemlya, Alexander Dovzhenko, 1930) or Old and New, admired by Spanish film critics, filmmakers and enthusiasts.[3] Two large stills from Earth were included in Nuestro Cinema’s third issue as part of an article on the filmography of Sergei Eisenstein (Fig. 1). This imagery of rural labor was shared across the political spectrum with different objectives in mind and can even be recognized in the amateur films produced by the Catalan bourgeoisie (Fig. 2). The hard work of wheat harvesters and peasants was represented in documentaries during the Second Republic as a way to blend the rural and urban realities of the country, becoming a constitutive element of Republican modernity.[4]

This video essay recreates an imagined film made from fragments of Earth and Old and New and their echoes in films made during the Spanish Republic such as La Ruta de Don Quijote, Galicia, and Las Hurdes. It is divided in three parts; 1) Harvesting the Wind from the East, 2) The Masters of the Harvest, 3) The Seeds of Defeat.

Figure 3. Stills from Old and New in Nuestro Cinema Issue 3, pp. 78-79

Figure 4. Stills from Earth (Alexander Dovzhenko, 1930), untitled film (Delmir de Caralt, circa 1935), El Blat (Salvador Rifà, 1933), Staroye i novoye (1929), Galicia (Carlos Velo, 1936), and Las Hurdes (Luis Buñuel, 1932).

[1] See Román Gubern and Paul Hammond, Los años rojos de Luis Buñuel (Madrid: Cátedra, 2009); Enrique Fibla Gutierrez, “Revolutionizing the ‘National Means of Expression’: The Influence of Soviet Film Culture in Pre-Civil War Spain,” Catalan Journal of Communication & Cultural Studies 8, no. 1 (April 1, 2016): 95–111, https://doi.org/10.1386/cjcs.8.1.95_1. 

[2] Santos Zunzunegui has analyzed the film from an interesting semiotic perspective that highlights its “radical materialism” in relation to the novel from Cervantes and the populist and progressive spirit of Republican culture of the 1930s. But he completely overlooks the relationship of the film with Soviet and leftist cinema of the era, establishing instead a link with the cinema of Jean-Marie Straub y Danièle Huillet. Santos Zunzunegui, Historias de España: de qué hablamos cuando hablamos de cine español (Santander, Cantabria: Shangrila, 2018), 36–45.

[3] José María Caparrós Lera poses a similar argument in relation to La Aldea Maldita (Florían Rey, 1929), analyzing the film through the “peasant” cinema of Dovzhenko. José María Caparrós Lera, Arte y Política En El Cine de La República (1931-1939) (Barcelona: Edit. 7 1/2: Edic. Universidad, 1981), 78.

[4] See Jordana Mendelson, Documenting Spain: Artists, Exhibition Culture, and the Modern Nation, 1929-1939 (University Park, Pa: Pennsylvania State University Press, 2005), xxxv.

Nº1 - Diciembre 2018

Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales es una publicación semestral, con revisión por pares, que intenta ocupar un espacio inexistente en el ámbito de la investigación en español, creando un lugar de intercambio inédito para investigadores y docentes. La revista se enmarca en las actividades del grupo de investigación Tecmerin (Televisión, Cine, Memoria, Representación e Industria) de la Universidad Carlos III de Madrid (Departamento de Periodismo y Comunicación Audiovisual).

En los últimos años los investigadores de los ámbitos de la comunicación y la cultura popular están orientando su producción científica, no solo a la escritura de volúmenes críticos y ensayos académicos, sino también a la creación audiovisual con el fin de proponer un acercamiento diferente a sus objetos de estudio. En la actual coyuntura digital, parece cada vez más pertinente utilizar el lenguaje audiovisual como mecanismo de comunicación con la comunidad científica y el público más amplio. Por tanto, lanzamos esta revista audiovisual con el fin de crear un foro de intercambio analítico que responda a nuevas necesidades de investigación y creación audiovisual.

Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales se centra, aunque no de manera exclusiva, en la producción cultural de España y Latinoamérica. Por consiguiente, es de especial interés recibir propuestas focalizadas en la producción, consumo, circulación e intercambio cultural en estas áreas geográficas.

Director:
Manuel Palacio

Editor:
Vicente Rodríguez Ortega

Diseño web:
Ana Mejón

El viento del este
Enrique Fibla Gutiérrez (Filmoteca de Catalunya)
Duración: 9:40

Este vídeo ensayo recrea una película imaginada a partir de fragmentos de Tierra y La Línea General y sus ecos en documentales producidos durante la segunda República como La Ruta de Don Quijote, Galicia y Las Hurdes.

Cuadrante solar
Luis Lechosa, artista audiovisual
Duración: 22:07
Reflexión sobre la mirada al sol en el cine. La pieza, de una forma cíclica y diagramática, articula diálogos entre veinticuatro autores. Un montaje, que a modo de reloj, superpone las imágenes teniendo como eje central el sol.
Davidovich
Arturo Rodríguez Bornaetxea (UPV/EHU)
Duración: 11:42

Jaime Davidovich (Buenos Aires, Argentina,1936 – Nueva York 2016) fue un artista multidisciplinar, pero sobre todo fue un pionero en trasladar el proyecto artístico a la televisión.

Una mirada desde la memoria y la migración al documental Flores de Luna (2008, Juan Vicente Córdoba).
Daniel David Muñoz (UC3M)
Duración: 10:00

Este video ensayo analiza Flores de Luna (2008), primer largometraje documental que escribe y dirige Juan Vicente Córdoba. La pieza trata sobre la memoria y el presente del Pozo del tío Raimundo, barrio obrero de la periferia de Madrid.

ISSN: XXXXXXXXXXX

Nº1 - December 2018

Tecmerin. Journal of Audiovisual Essays is a biannual, peer-reviewed journal that attempts to fill an inexistent space within the research fields of Communication and Popular Culture, creating an exchange platform for researchers, audiovisual creators and teachers. This journal is part of the activities of the research group Tecmerin (Television, Cinema, Memory, Representation and Industry) of Universidad Carlos III de Madrid (Department of Journalism and Media Studies).

In the last years, researchers from different fields have turned towards audiovisual creation as part of their scientific output, beyond writing academic articles or books. In the contemporary digital era, it seems increasingly appropriate and relevant to utilize audiovisual language as a communication tool with the scientific community and wider audiences. Consequently, this journal tries to create an analytical forum that is suitable for novel formats in terms of research and audiovisual creation.


Tecmerin. Journal of Audiovisual Essays specifically focuses on Spanish and Latin American cultural production, although we are open to receive other proposals.
Consequently, we specifically invite scholars, researchers and creators to send pieces centered on the production, consumption, circulation and cultural exchange within these geographical areas.

Director:
Manuel Palacio

Editor:
Vicente Rodríguez Ortega

Web:
Ana Mejón

The wind from the East
Enrique Fibla Gutiérrez (Filmoteca de Catalunya)
9:40

This video essay recreates an imagined film made from fragments of Earth and Old and New and their echoes in films made during the Spanish Republic such as La Ruta de Don Quijote, Galicia, and Las Hurdes.

Solar Quadrant
Luis Lechosa, visual artist
Duración: 22:07

Reflection on the gaze of the sun in cinema. The film, in a cyclic and diagrammatic way, articulates dialogues between twenty-four authors. A montage that, like a clock, superimposes the images with the sun as its central axis.

Davidovich
Arturo Rodríguez Bornaetxea (UPV/EHU)
11:42

Jaime Davidovich (Buenos Aires, Argentina, 1936 – New York 2016) was a multidisciplinary artist. His work was especially ground breaking in as much as he transferred his artistic project onto television.

A view from memory and migration in the documentary Flores de Luna (Juan Vicente Córdoba, 2008).
Daniel David Muñoz (UC3M)
10:00

This video essay analyzes Flores de Luna (2008), first feature length documentary written and directed by Juan Vicente Córdoba. It is an audiovisual work that deals with the memory and the present of El Pozo del tío Raimundo, a working-class neighbor in Madrid’s periphery.

 

ISSN: 2659-4269

Bienvendios a Tecmerin Multimedia

TECMERIN MULTIMEDIA es la nueva plataforma web que integra los contenidos audiovisuales creados por los miembros del grupo de invetigación Tecmerin (Televisión-cine: memoria, representación e industria)

MQR Bikes

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Arty projects

Wild rose

botanical photography

Mayo building

architecture photography

Nº1 - Diciembre 2018

Una mirada desde la memoria y la migración al documental
Flores de
Luna
(Juan Vicente Córdoba, 2008)

Daniel David Muñoz (UC3M) – Duración: 10:00

Este video ensayo analiza Flores de Luna (2008), primer largometraje documental que escribe y dirige Juan Vicente Córdoba. La pieza trata sobre la memoria y el presente del Pozo del tío Raimundo, barrio obrero de la periferia de Madrid. Por tanto, se  acerca a este documental haciendo un análisis de: la construcción de la memoria colectiva, el problema de la emigración y cómo se realiza la construcción audiovisual.

Este documental de 120 minutos producido por TVE y Atalanta fue presentado en la en cines de Madrid, Barcelona y Valencia, en noviembre del 2008. Participó en el Festival de San Sebastián, de Nueva York, Manchester y Goteburgo entre otros. Fue premiada en el festival de Turia y Jaén y recibió el premio Luis Buñuel a la mejor cinematografía.

La parte sobre la construcción de la memoria colectiva es contada por quienes fueron protagonistas de la toma de tierras, la construcción de chabolas en los 50 y la lucha por una vivienda digna en los 70, una lucha caracterizada como la herramienta de transformación y progreso. En cambio, en la parte sobre el presente son los jóvenes quienes nos cuentan qué es ser hoy del Pozo. Los nietos de aquellos que crearon el Pozo, estos nuevos poceros se sienten amenazados por el extranjero que desafía su identidad y por ello, lo señalan como el problema principal de la realidad en que viven.

En relación con la construcción audiovisual la narración de Flores de Luna se realiza mediante un retrato coral donde son los protagonistas quienes cuentan desde su historia y sus prácticas diarias qué es ser del Pozo. Cuando se trata del pasado la imagen construida se crea desde un formato más estático, donde los recursos empleados para la narración son la entrevista y los materiales de archivo; mientras que cuando se hace del presente es dinámica al emplear técnicas observacionales que permiten mayor improvisación del sujeto fílmico y posibilita que la audiencia experimente de forma más participativa la imagen producida.

 

Nº1 - Diciembre 2018

Jaime Davidovich. Arte y televisión.

Arturo / fito Rodríguez Bornaetxea – Duración: 11:42

Jaime Davidovich (Buenos Aires, Argentina,1936 – Nueva York 2016) fue un artista multidisciplinar, pero sobre todo fue un pionero en trasladar el proyecto artístico a la televisión.

Davidovich comenzó profesionalmente a exhibir sus pinturas en 1958. Sus primeras exploraciones en el videoarte tienen lugar con la aparición de los equipos de vídeo portátil, a finales de los años 60. Con la aparición de la televisión por cable, a mediados de los años 70, Jaime Davidovich fue uno de los primeros artistas en reconocer su potencial como soporte para el arte. En 1976 ayudó a crear Cable SoHo. Un año más tarde creó Artist Television Network (A.T.N.), una organización sin ánimo de lucro creada para explorar el potencial artístico de la televisión “abierta” y fomentar la difusión de videoarte. La organización produjo programas de televisión bajo el nombre de SoHo Television, un proyecto para la televisión por cable de acceso público de Manhattan. La programación incluía videoarte, los primeros vídeos musicales que se realizaban, así como actuaciones y entrevistas con artistas como Laurie Anderson, John Cage y Richard Foreman, entre muchos otros.

Pero Davidovich es más conocido por su trabajo en The Live! Show, (1979 – 1984), un programa semanal en el canal de acceso público capaz de conjugar las pautas formales de la televisión con los eventos de vanguardia que tenían lugar en el Nueva York de los años 70, y que incluía además la sátira política y la temática social, dando lugar a una suerte de infiltración artística en los medios absolutamente novedosa. El programa supuso una de las miradas más agudas que desde el mundo del arte se han lanzado sobre el fenómeno televisivo; si Soho Television fue una mirada de la televisión sobre los artistas, The Live! Show era la mirada de un conjunto de artistas sobre la televisión.

Uno de los primeros programas de The Live! Show, fechado el 28 de diciembre de 1979, puede verse hoy en YouTube. Esta circunstancia cierra perfectamente un bucle bien elocuente. Por un lado, nos habla del desarrollo y la evolución de los medios televisuales y de sus posibilidades tecnológicas, pero al mismo tiempo redimensiona un programa como The Live! Show, al lanzar a la pantalla global aquella propuesta cuasi marginal de televisión de proximidad.

Desde nuestra perspectiva actual el programa ha atravesado el tiempo y los medios de difusión en una cápsula espacio-temporal y se nos presenta ahora como una memoria viva, nos da cuenta de la audacia por conseguir el acceso a los medios de comunicación desde nuevos planteamientos creativos. Las herramientas de comunicación y las políticas han variado, pero existe algo que permanece en esencia y que es capaz de atravesar las circunstancias históricas, locales y sectoriales. Se trata de un (siempre) nuevo intento por tener una voz propia, por impulsar visiones disidentes desde el ámbito cultural, desde la autogestión del tiempo y de los contenidos.

Así, en el proyecto de Jaime Davidovich encontramos un importante y refinado calado político. Es posible que el autor no haya sido adscrito a la nómina de artistas políticos, ni que su obra haya sido entendida como “arte político” en los términos en los que se ha venido utilizando esta desgastada etiqueta. De modo que reivindicamos aquí el trabajo de Jaime Davidovich, pues nos descubre un verdadero compromiso con la sociedad y las tecnologías de su época, manteniendo siempre una tensión productiva entre el ámbito del arte y el fenómeno de la televisión.

Nº1 - Diciembre 2018

Cuadrante solar

Luis Lechosa (artista audiovisual) – Duración: 22:07

El tiempo se partía.

La luz separó las noches de los días. Las estrellas ayudaron a las culturas de la antigüedad a dividir estos intervalos naturales de la rotación de la tierra en horas. Doce para la nocturnidad del caos y los peligros, y doce más para la divinidad del sol y la vida que genera. Las horas fragmentaron así nuestro tiempo de todos los tiempos y de vuelta miramos al sol.

Pero ya no bastaban las horas. La precisión de la vida requería minutos y segundos; y después fotogramas. Veinticuatro por segundo entre la luz que incide a través de la película y la oscuridad del espacio, que generan juntos la ilusión del movimiento.

Kurosawa, en un valiente acto cinematográfico, durante la filmación de su película Rashômon (1950) dedica la primera mirada directa al sol desde una cámara de cine. Su aliada en la innovación cinematográfica es la sombra de un frondoso bosque en el camino del leñador. El riesgo que asumió el japonés de que su dispositivo saliera ardiendo en llamas permitió el retrato al sol a posteriori por autoras y autores de diversas sensibilidades.

La fotosíntesis bajo las ramas no se queda aislada en la observación valiente de Kurosawa. Como contrapunto, Nathaniel Dorsky nos sumerge en su sensual mundo recreándose en los intermitentes reflejos del sol sobre el agua que proyecta a su vez un bosque igual de frondoso pero silente. Su profundo sentido de introspección conecta con la mirada a través de las ramas de Stephen Broomer llenando el bosque de una espiritualidad luminosa.

Ya en la ciudad, Jennifer Reeves mira al sol con cierta agorafobia. Entre el ruido urbano y los edificios busca su experiencia emocional que escapa del entramado social en el que se encuentra. Es el sol de Reeves un sol que espera a que las nubes lo dejen de cubrir generando una textura de nostalgia. Entre los edificios de Tokio de Sans soleil, Chris Marker, sitúa a un rojo sol en un lugar perdido de la memoria ya sea personal o global.


Naomi Kawase desde la poesía de sus imágenes enmarca al sol en una ventana. Sus rayos se asoman al interior de la casa y su exclamación denota una admiración desde su profunda y sensible intimidad. De una manera más física pero también desde su ventana Sarah Pucill reflexiona sobre la materialidad de la luz cegadora experimentado con su cuerpo y el espacio de su apartamento.

La voz de Eric Pauwles emerge con la ceguera del diafragma de su cámara aludiendo al cine como “el único lugar en el que puedes mirar al sol y a la muerte a la cara”. Recoge así, elementos que nos adentran en el complejo mundo interior del autor que enfrenta la muerte de su madre. Al igual que Bill Viola en The Passing, Pauwels realiza un viaje marcado por el proceso de separación y configuración de la propia identidad. Sin embargo el videoartista se abstrae dentro de la belleza de su imagen solar carente de narratividad pero que sitúa al astro en un vacío de oscuridad, acorde a la pérdida de su padre.

El cine, o el arte desde sus inicios ha transitado por caminos auto referenciales. Las miradas de dos autores como David Perlov y Guy Sherwin miran al sol desde la ventanilla de un coche. El primero, mira al horizonte volviendo a su pueblo deteniendo su cámara en el sol definiéndolo como una ilusión óptica llena de autoconocimiento. Sherwin desde el coche hace un ejercicio de memoria interesante al colocarse en el punto de vista de su hija con el sobre título “look – the sun’s coming with us” en Messages.


Desde la cubierta de un barco Jonas Mekas se pregunta que significarán en el futuro las imágenes que ha registrado para sus hijos. Y son otros los que también contemplan al astro solar cuando este cae sobre el horizonte del mar. Es destacable el diálogo que se genera entre Eric Rohmer y Tacita Dean acerca del rayo verde que ambos retratan con el celuloide.

Todos miraron al sol con detenimiento, a veces se concentraba en un parpadeante fotograma de Rose Lowder, otras se contemplaba en los largos cielos de Hutton o Benning. Dentro de la sala el cosmos era mirado sin su presencia. El sol cabía ya en la pantalla, sus rayos surgían del proyector, su brillo de la película y la mirada de una
cámara. En el Cuadrante solar se unen todas esas miradas en una sola. El tiempo con el sol partía y se partía.

Guía para contribuciones

Los vídeos enviados no deben contener el nombre de su autor o autora con el fin de facilitar la revisión por pares. El nombre del autor/a tampoco debe aparecer en el canal online donde se encuentre alojado el vídeo.

Idiomas: Los vídeo-ensayos pueden ser en cualquier idioma con subtítulos en español y/o inglés.

Duración: La duración máxima de los vídeo-ensayos es de 10-15 minutos aproximadamente.

El texto de presentación del vídeo debe ser en español o inglés. Si el vídeo es aceptado para su publicación, se recomienda enviar el texto de presentación en español e inglés así como incluir subtítulos en ambos idiomas con el fin de tener mayor repercusión.

Se recomienda utilizar un programa profesional de subtitulado como “Aegisub” o “Jubler”, o si aceptada la propuesta finalmente, escribir los subtítulos en VIMEO, plataforma en la que se alojará la revista.

Los vídeo-ensayos deberán subirse a VIMEO en formato privado. Cada autor/a mandará lo siguiente información a este email tecmerinrevista@uc3m.es:

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  2. Contraseña del vídeo.
  3. Texto de presentación del vídeo de 400-600 palabras.

Call for papers

La revista Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales lanza su primera convocatoria para la publicación de vídeo ensayos. Es una publicación semestral, con revisión por pares, que intenta ocupar un espacio inexistente en el los ámbitos de la Comunicación y la Cultura Popular, creando un foro de intercambio inédito para investigadores y docentes. Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales se enmarca en las actividades del grupo de investigación Tecmerin (Televisión, Cine, Memoria, Representación e Industria) de la Universidad Carlos III de Madrid (Departamento de Periodismo y Comunicación Audiovisual).

En los últimos años los investigadores de los ámbitos de la Comunicación y la Cultura Popular están orientando su producción científica, no solo a la escritura de volúmenes críticos y ensayos académicos, sino también a la creación audiovisual con el fin de proponer un acercamiento diferente a sus objetos de estudio. En la actual coyuntura digital, parece cada vez más pertinente utilizar el lenguaje audiovisual como mecanismo de comunicación con la comunidad científica y el público más amplio. Por tanto, lanzamos esta revista audiovisual con el fin de crear un foro de intercambio analítico que responda a nuevas necesidades de investigación y creación audiovisual.

Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales se centra en la producción cultural de España y Latinoamérica. Por consiguiente, y de una manera amplia, se invita a mandar propuestas focalizadas en la producción, consumo, circulación e intercambio cultural en estas áreas geográficas. Los investigadores y creadores audiovisuales pueden mandar sus propuestas a una de estas dos secciones:

  • Vídeo-Ensayos: ensayos audiovisuales que proporcionen una visión crítica sobre aspectos del cine, la televisión o la cultura popular de manera más amplia.
  • Creadores: propuestas de cariz experimental o documental que se aproximan a un ámbito cultural específico.

Los vídeo-ensayos deberán subirse a VIMEO en formato privado. Cada autor/a mandará lo siguiente información a este email tecmerinrevista@uc3m.es:

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La fecha de envío límite es el 30 de mayo del 2019.

Nº1 - Diciembre 2018

El viento del este

Enrique Fibla Gutiérrez (Filmoteca de Catalunya)- 09:40

En 1932 el crítico valenciano Juan Piqueras creó la revista Nuestro Cinema en un intento de revolucionar la cultura cinematográfica en España. En 1933 el poeta Rafael Alberti, amigo de Piqueras a quien encargó un artículo para la revista Octubre, escribió el poema “Un fantasma recorre Europa”, en el cual describía un “viento proveniente del Este” que avanzaba rápido por el mundo “desde las rojas estepas de hambre”. Este viento trajo consigo el cine soviético a España de la mano de Piqueras y otros críticos e intelectuales, teniendo un efecto importante en la producción cinematográfica y el discurso crítico de la época.[1]

La película La ruta de Don Quijote (Ramón Biadiu, 1934) es un ejemplo perfecto de cómo, siguiendo el ejemplo del cine soviético, segmentos tradicionalmente excluidos y oprimidos de la sociedad española fueron incorporados a la nueva sociedad promovida por la República española.[2] Producida por CIFESA, la película ofrecía una ilustración documental a varios pasajes de la novela de Miguel de Cervantes que discurre en la Castilla rural. Aunque fue concebida para el circuito comercial, en 1937 tuvo una segunda vida como elemento de propaganda del gobierno de la República en la Exposición Internacional de Paris junto al trabajo de cineastas como Carlos Velo y Fernando G. Mantilla. Dichos cineastas reconocían precisamente la influencia de películas como Staroye i novoye (La Línea General, Sergei Eisenstein, 1929) en su aproximación al cine, y habían creado un cine-club en Madrid (Cineclub FUE, Frente Universitario Español) para poder exhibir películas soviéticas.

Aunque La Ruta de Don Quijote no está concebida como una pieza explícitamente política, podemos reconocer en sus imágenes de campesinos cosechando el trigo el imaginario proletario desplegado en películas soviéticas como Tierra (Zemlya, Alexander Dovzhenko, 1930) y La Línea General.[3] Dos fotogramas de Tierra fueron incluidas en el tercer número de Nuestro Cinema (1932) dentro de un artículo sobre el cine de Eisenstein (Fig. 1). Esta atracción visual por el trabajo campesino era compartida por un amplio espectro político, incluyendo a los cineastas amateurs de la burguesía catalana (Fig. 2). La cosecha del trigo y demás trabajos agrarios eran incluidos en documentales y filmaciones amateurs durante la República como una manera de fusionar las realidades rurales y urbanas del país, convirtiéndose así en elementos importantes de la modernidad republicana.[4]

Este vídeo ensayo recrea una película imaginada a partir de fragmentos de Tierra y La Línea General y sus ecos en documentales producidos durante la segunda República como La Ruta de Don Quijote, Galicia y Las Hurdes. Se divide en tres partes: 1) Cosechando el Viento del Este, 2) Los Dueños de la Cosecha y 3) Las Semillas de la Derrota.

Figura 1. Fotogramas de La Línea General en Nuestro Cinema Num, 3, pp. 78-79.

Figura 2. Fotogramas de Earth (Alexander Dovzhenko, 1930), película casera de Delmir de Caralt (circa 1935), El Blat (Salvador Rifà, 1933), Staroye i novoye (1929), Galicia (Carlos Velo, 1936), y Las Hurdes (Luis Buñuel, 1932).

 

[1] Ver Román Gubern and Paul Hammond, Los años rojos de Luis Buñuel (Madrid: Cátedra, 2009); Enrique Fibla Gutierrez, “Revolutionizing the ‘National Means of Expression’: The Influence of Soviet Film Culture in Pre-Civil War Spain,” Catalan Journal of Communication & Cultural Studies 8, no. 1 (April 1, 2016): 95–111, https://doi.org/10.1386/cjcs.8.1.95_1.  

[2] Santos Zunzunegui ha analizado la película desde una interesante perspectiva semiótica, destacando el “materialismo radical” del film en relación a la novela de Miguel de Cervantes y al espíritu populista y progresista de la cultura republicana de los 30’, pero pasa por alto la relación del filme con el cine soviético y proletario de la época, estableciendo en su lugar vínculos con el cine de Jean-Marie Straub y Danièle Huillet. Santos Zunzunegui, Historias de España: de qué hablamos cuando hablamos de cine español (Santander, Cantabria: Shangrila, 2018), 36–45.

[3] José María Caparrós Lera propone una mirada similar a La Aldea Maldita (Florían Rey, 1929) a través del cine “campesino” de Dovzhenko. José María Caparrós Lera, Arte y Política En El Cine de La República (1931-1939) (Barcelona: Edit. 7 1/2: Edic. Universidad, 1981), 78.

[4] Ver Jordana Mendelson, Documenting Spain: Artists, Exhibition Culture, and the Modern Nation, 1929-1939 (University Park, Pa: Pennsylvania State University Press, 2005), xxxv.

Nº1 - Diciembre 2018

Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales es una publicación semestral, con revisión por pares, que intenta ocupar un espacio inexistente en el ámbito de la investigación en español, creando un lugar de intercambio inédito para investigadores y docentes. La revista se enmarca en las actividades del grupo de investigación Tecmerin (Televisión, Cine, Memoria, Representación e Industria) de la Universidad Carlos III de Madrid (Departamento de Periodismo y Comunicación Audiovisual).

En los últimos años los investigadores de los ámbitos de la comunicación y la cultura popular están orientando su producción científica, no solo a la escritura de volúmenes críticos y ensayos académicos, sino también a la creación audiovisual con el fin de proponer un acercamiento diferente a sus objetos de estudio. En la actual coyuntura digital, parece cada vez más pertinente utilizar el lenguaje audiovisual como mecanismo de comunicación con la comunidad científica y el público más amplio. Por tanto, lanzamos esta revista audiovisual con el fin de crear un foro de intercambio analítico que responda a nuevas necesidades de investigación y creación audiovisual.

Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales se centra, aunque no de manera exclusiva, en la producción cultural de España y Latinoamérica. Por consiguiente, es de especial interés recibir propuestas focalizadas en la producción, consumo, circulación e intercambio cultural en estas áreas geográficas.

Director:
Manuel Palacio

Editor:
Vicente Rodríguez Ortega

Diseño web:
Ana Mejón

Editado en Getafe por el Grupo de Investigación Tecmerin (Televisión-cine: memoria, representación e industria) de la Universidad Carlos III de Madrid

El viento del este
Enrique Fibla Gutiérrez (Filmoteca de Catalunya)
Duración: 9:40

Este vídeo ensayo recrea una película imaginada a partir de fragmentos de Tierra y La Línea General y sus ecos en documentales producidos durante la segunda República como La Ruta de Don Quijote, Galicia y Las Hurdes.

Cuadrante solar
Luis Lechosa, artista audiovisual
Duración: 22:07
Reflexión sobre la mirada al sol en el cine. La pieza, de una forma cíclica y diagramática, articula diálogos entre veinticuatro autores. Un montaje, que a modo de reloj, superpone las imágenes teniendo como eje central el sol.
Davidovich
Arturo Rodríguez Bornaetxea (UPV/EHU)
Duración: 11:42

Jaime Davidovich (Buenos Aires, Argentina,1936 – Nueva York 2016) fue un artista multidisciplinar, pero sobre todo fue un pionero en trasladar el proyecto artístico a la televisión.

Una mirada desde la memoria y la migración al documental Flores de Luna (2008, Juan Vicente Córdoba).
Daniel David Muñoz (UC3M)
Duración: 10:00

Este video ensayo analiza Flores de Luna (2008), primer largometraje documental que escribe y dirige Juan Vicente Córdoba. La pieza trata sobre la memoria y el presente del Pozo del tío Raimundo, barrio obrero de la periferia de Madrid.

 

ISSN: 2659-4269

Próximamente

Este cuatrimestre, el departamento de Periodismo y Comunicación Audiovisual ha estrenado una nueva instalación en sus laboratorios: las salas de edición de vídeo con el sistema AVID. Aprovechando esta importante mejora de nuestras infraestructuras para las clases de prácticas, los profesores de las asignaturas ‘Televisión Informativa’ y ‘Tecnología y Técnicas del Audiovisual’ nos hemos puesto manos a obra para producir un SPOC, es decir, un curso en línea que debe servir para ofrecer la formación
El poder blando y política del go out  SEDE DE LA CCTV La historia de la televisión en China continental se remota a 1958 tras la toma del poder por parte del Partido Comunista de China (PCCh) en 1949, cuando la Televisión de Pekín realizó sus primeras emisiones experimentales. A lo largo de ochenta años, el sector ha experimentado una incomparable expansión en términos de infraestructura, capacidad de producción y tamaño de mercado. Hoy en día,
La celebración, entre los días 18 y 20 de octubre, del Congreso Internacional “Imaginarios digitales del sur: Historias de pertenencia y desarraigo” –desarrollado gracias al proyecto de investigación “Las relaciones transnacionales en el cine digital hispanoamericano: los ejes de España, México y Argentina”[1], cuyos investigadores principales son Josetxo Cerdán y Miguel Fernández Labayen, miembros del grupo TECMERIN de la Universidad Carlos III de Madrid– permitía volver a abordar en profundidad y en toda su extensión uno de los objetos de
Quiénes somos Nos acaban de conceder un proyecto de investigación de los planes nacionales: Cartografías del cine de movilidad en el Atlántico Hispánico (CSO2017-85290-P). No es tan importante que sea el cuarto en una serie que comenzó en 2008, como que quizá es el más osado y, por qué no decirlo, ambicioso de todos ellos. Un reto que nos planteamos a nosotros mismos y ahora tenemos cuatro años por delante para cumplir. Sin renunciar a seguir desarrollando
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