Tecmerin. Journal of Audiovisual Essays
Being Dolls (or Not): Spinning mothers and daughters in Elena Ferrante’s adaptations
Barbara Zecchi (University of Massachusetts Amherst) – 04:35
Este vídeo ensayo explora dos adaptaciones de Elena Ferrante, La hija oscura, de Maggie Gyllenhaal, y la serie de televisión La amiga estupenda, que ahondan en la intrincada y a menudo conflictiva relación madre-hija. El movimiento en espiral de la multipantalla, junto con la letra de la canción “La bambola” y la voz de mi madre, transmiten la naturaleza cíclica de las luchas emocionales. El constante girar de las imágenes subraya la naturaleza fluctuante e intrincada de este complejo vínculo.
Palabras clave:
Adaptación, crítica deformativa, espiral, Ferrante, maternidad, multipantalla.
Memories of It
Kathleen Loock (Universidad Leibniz de Hannover) – 07:30
This video essay creatively explores the interplay between individual and collective memory, combining the maker’s personal recollections with social and historical analysis. It reflects on the haunting power of the 1990 film adaptation of Stephen King’s horror novel It and how it resonates with the maker’s memories of the German Reunification, which she comes to recognize as a shared historical experience of her generation.
Keywords: Adaptations, deformative criticism, Ferrante, spiral, motherhood
Film Culture and Family Memory: “Las Bardem”
Luis Cemillán (Universidad Carlos III de Madrid) – 14:23
A través de diferentes estudios sobre memoria familiar, el presente video ensayo analiza la labor que profesionales como Matilde Muñoz Sampedro, Pilar, Mónica y María Bardem realizan en la conservación y legitimación de su saga familiar entendida como legado cinematográfico.
Palabras clave: memoria familia, memoria colectiva, patrimonio, cine español.
Illness is a Body that Feels: A Crippled Look at Pedro Lemebel and João Pedro Rodrigues
Javier Acevedo Nieto (Universidad de Salamanca) – 17:04
Las performances de Pedro Lemebel y el cine de João Pedro Rodrigues ofrecen miradas identitarias al cuerpo queer y a la idea de enfermedad. Este vídeo ensayo busca establecer una genealogía entre ambas obras a partir de conceptos como la identidad glitch, la teoría tullida y la obra de Montserrat Roig.
Palabras clave: análisis fílmico, crip theory, enfermedad, identidad glitch, queer.
Void
Kevin L. Ferguson (College, City University of New York) – 09:41
Este vídeo ensayo explora la estética afectiva del ciclorama contemporáneo: un fondo curvo y sin esquinas utilizado en publicidad, vídeos musicales y cine. Mientras que los cicloramas del siglo XIX mostraban escenas panorámicas históricas pintadas con realismo, su uso en las imágenes en movimiento del siglo XX suele tener el efecto contrario: aislar a los personajes en fondos blancos como si estuviesen inmersos en un vacío que no resulta significativamente distinto de una pantalla de cine sin proyectar.
Palabras clave: ciclorama, blanquitud, ciencia ficción, vacío, video musical.
Warrior girls against Necropower. Women´s empowerment in Mexican cinema through child characters
Violeta Alarcón Zayas (UDIMA) – 14:19
This video essay analyzes the discursive elements in three contemporary Mexican films. The protagonists of these films are women who play rebellious and empowered roles against “gore capitalism” (Valencia, 2010) and “femi-genocides” (Segato, 2016).
Palabras clave: Self-defense, Mexican cinema, feminicides, underage, feminism.
From the Archive
Hacktivism as an artistic practice: visual evidence for social change
The intersection between activism and digital culture finds its most recent expression in hacktivism to give visibility and signal injustices in favour of social change. Non-violence and online transgression are some of the distinctive elements of hacktivist practices that, applied to the artistic field, result in projects in which the aesthetic and ethical use of information constitutes the main material and artistic medium. The figure of the activist hacker is especially attractive when placed in an undefined domain between the role of hero and villain, an uncomfortable agent due to his unorthodox methods in defense of fundamental rights.
An interview with Paolo Cirio.
Curated by Carolina Fernández Castrillo (Universidad Carlos III de Madrid)
New
Screen Stars Dictionary
In the first edition of this new section, the following Stars are seen under Dictionary entries:
– Julie Andrews / VOICE (Jemma Saunders) – Roberto Cobo / RARE (Catherine Grant) – Tom Cruise / MASK (Ariel Avissar) – Lola Flores / STRENGHT (Asier Gil Vázquez) – Sophia Loren / ETERNA (Barbara Zecchi) – Dean Martin / CALM (Will DiGravio) – Natalia Oreiro / TRANSFER (Jiří Anger y Veronika Hanáková) – Léa Seydoux / TRANSPARENT (Libertad Gills) – Yakusho Kōji / CHARACTER (Colleen Laird) – Barbara Streisand – Beyoncé (Jaap Kooijman)
Student Showcase
The Desire of the Desired: Women’s cinema in North Africa and the Middle East
Verónica Antoñanzas Martínez, Ana Diéguez Galaz & Sara Florido Suárez (Universidad Carlos III de Madrid)
The Filmic Style of Yorgos Lanthimos
Aya El Marji Ghostine, Clara Sofie Lundblad & Sara Mai Ortiz de Manuel (Universidad Carlos III de Madrid)
Tecmerin. Journal of Audiovisual Essays
ISSN: 2659-4269
© Grupo de Investigación Tecmerin
Universidad Carlos III de Madrid

