Tecmerin. Journal of Audiovisual Essays

Issue 8 – 2021 (2)

El número 5 de Tecmerin: Revista de Ensayos Audiovisuales ofrece siete trabajos de muy diferente cariz y origen. En primer lugar, nos satisface enormemente publicar piezas que provienen de diversos “territorios”—individuos con diferentes intereses, desde investigadores al comienzo de su carrera académica a videoensayistas establiecidos, desde reputados académicos a realizadores más próximos al cine de vanguardia y el documental. Además, hemos recibido más propuestas que nunca y esto apunta, deseamos, a la consolidación de nuestra revista, siguiendo el camino que publicaciones como [in]Transition e investigadores como Catherine Grant, Chris Keathley y Jason Mittell o críticos/creadores audiovisuales como Cristina Álvarez López, Adrian Martin o Philip Brubaker, iniciaron ya hace algunos años.

Entendemos el ensayo audiovisual como un proyecto de mucha gente, en continua evolución, que permite crecer a la comunidad académica y a la cinefilia. Iniciativas pioneras como “The Video Essay Podcast” de Will DiGravio, la extraordinaria producción de creadores como Kogonada, Matt Zoller Seitz o el mencionado Philip Brubaker (tenemos la suerte de contar con uno de sus trabajos en este número) expande cada vez más un campo de acción que, estamos convencidos, es una parte indispensable de la labor investigadora contemporánea y el consiguiente entendimiento de la esfera  cultural.

En nuestra sección “Desde el Archivo”, Alejandro Melero explora la representación de lo queer en la televisión española de los años 80 a través de las figuras de Rock Hudson y Montgomery Clift.

Sin más, exploren el número 5 de nuestra revista y disfrútenlo. Abre caminos y nuevas formas de pensar sobre el mundo audiovisual.

Spike Jonze’s Her (2013): Buddhist Stories for a Postmodern World

Jesse Barker (University of Aberdeen) – 04:30

Most people who see Spike Jonze’s film Her (2013) do not notice any particular connection to Buddhism. The film’s existential themes come into sharper focus, however, when we discover the Buddhist framework beneath the surface of this futuristic indie romance.

Keywords: Spike Jonze; Buddhism; Her; Modernism; Philosophy

Piola

Andrés Sanjurjo García (Universitat Pompeu Fabra / Universidade da Coruña) – 04:30

Navigating between the film and domestic archives, Piola reflects on the place of the filmmaker as a producer in terms of class struggle.

Keywords: Poor, pay, relations of production, archive, Marx

Scissors, glue and other machines: The materiality of the Prague zine scene in the post-digital era

Miloš Hroch & Nico Carpentier (Charles University) – 04:30

This video essay studies the role of the material in four Prague-based zines; alternative media produced using scissors, glue and other machines. The study of subcultures (and zines) has been traditionally focused on their meanings, but this video essay argues for paying more attention to the material as material. The argument finds support in the concept of post-digital and the model of the discursive-material knot. 

Keywords: Prague, Zines, Material, Post-digital, Discursive

Citizens May Laugh: Latinx Comedy and the Politics of Documented Migration

Juan Llamas-Rodriguez (University of Texas at Dallas) –04:30

What is funny about immigration applications? This audiovisual essay looks into the politics of representing the bureaucratic process of migration in three U.S. Latinx comedy series.

Keywords: Television; Comedy; Latinx; Immigration; TV Genres

From the Archive

Unidentified Animated Cinema: Pablo Llorens’ Pioneering Clay Work

Historically, Spain has been one of the forerunners in different animation techniques. It is worth mentioning the role played by claymation, a stop-motion technique made with a malleable substance, typically plasticine. The artist Pablo Llorens (Alcoy, 1967) has been one of its main promoters and is undoubtedly its key exponent. Indeed, he directed the first feature film with this technique, has obtained two Goya awards for this type of productions and has contributed to gather interest from a new generation of clay animators who have followed his footsteps and keep this art alive.

Mercedes Álvarez San Román (UC3M)

Tecmerin. Journal of Audiovisual Essays
ISSN: 2659-4269
© Tecmerin Research Group
Universidad Carlos III de Madrid